Thursday, April 1, 2010

KURANG MENGERTI


Saya tidak mengerti mengenai berita yang menyatakan bahawa 39 orang didakwa berkhalwat dalam bilik.  Bingung juga dibuatnya.  Rasanya bukan saya seorang saja, tetapi ramai lagi orang yang tidak mengerti.  Apapun saya turunkan petikan berita yang berkenaan:
2010/04/01 SHAH ALAM: Tiga puluh sembilan individu termasuk tujuh wanita dihadapkan ke Mahkamah Rendah Syariah di sini, semalam, atas tuduhan berkhalwat dalam sebuah bilik di Intekma Resort & Convention Centre pada November tahun lalu.

Bagaimanapun, pada prosiding yang dijalankan di dua mahkamah rendah berasingan, hanya 29 orang termasuk tiga wanita hadir untuk mendengar pertuduhan yang dikenakan terhadap mereka.

Semua mereka yang terdiri pelajar berusia 17 hingga 30 tahun dituduh melakukan perbuatan tidak bermoral sehingga menimbulkan syak dalam sebuah bilik di blok empat hotel berkenaan di Persiaran Raja Muda, Seksyen 7 di sini, pada jam 2.10 pagi, 15 November 2009.

Tertuduh didakwa bersama orang bukan mahram sehingga boleh menimbulkan syak bahawa mereka sedang melakukan melakukan perbuatan tidak bermoral.

Bagi perbuatan itu, mereka didakwa mengikut Seksyen 29(1)(a) Enakmen Jenayah Syariah Selangor untuk lelaki dan Seksyen 29(1)(b) bagi wanita yang jika sabit kesalahan membawa hukuman denda maksimum RM3,000 atau penjara maksimum dua tahun atau kedua-duanya.
Setahu saya maksud berkhalwat ialah bersendirian atau bersunyian dengan orang bukan mahram di tempat yang menimbulkan syak.  Jika sudah orangnya seramai itu, bagaimana pula dikatakan berkhalwat.  Ya, mungkin mereka melakukan perbuatan yang tidak bermoral dan melanggar batasan agama.  Sekiranya demikian, jadi kesalahannya bukanlah khalwat.

3 comments:

ROHAM said...

Salam.
Benar tu .. berkhalwat bermaksud lelaki bukan mahram yg berdua2an dlm keadaan sumbang di tempat yg terpencil/sunyi .. saya pun keliru!

Anonymous said...

Aslmkm.
Kak G pun pelek ... mungkin saja tersalah catit!

Zizaq said...

Salam.
Saya juga bingung!